Concept

Loop een beetje achter met schrijven, heb al heel wat berichten in concept staan, die zal ik de komende tijd verwerken. Ik zie echter net dat ik heel juli zelfs nog geen concept heb staan, volgens mij voor het eerst sinds ik in april 2001 begon met schrijven. Wauw. Ik wijd het aan de lusteloosheid van de hitte. En heet was het. Mijn ouders waren in het noorden van Noorwegen, mijn broer zat met zijn gezin in Frankrijk en overal was het heet. Het schijnt dat dit de nieuwe normaal zal worden, als de trends zo doorzetten. Fijn.

Zie ook Warmste zomer in drie eeuwen op KNMI.nl.

Mauritshuis

De zon schijnt, ik heb nog een paar vrije dagen en een Museumkaart. Mooie dag om de trein naar Den Haag te pakken voor een bezoekje aan het Mauritshuis. Als tentoonstelling wordt momenteel De bewening van Christus, (c. 1460-1464) van Rogier van der Weyden voor de ogen van de bezoekers gerestaureerd.

Fietscultuur

Ik volg op Twitter een aantal voorstanders van fietsen als serieus transportmiddel. Interessant om te zien hoe dat in het buitenland gaat, maar als ik eerlijk ben ook voor de positieve blik op ons mooie fietsland. Hier trof ik dan ook meerdere verwijzingen naar een artikel van Vox.com, No helmets, no problem: how the Dutch created a casual biking culture. Leuk om te lezen, hopelijk inspireert het de juiste mensen.

Maria Austria

Een uitje naar Amsterdam vandaag. In het Joods Historisch Museum is een tentoonstelling te zien over de bekende Amsterdams-joodse fotograaf Maria Austria (1915-1975). Hierin wordt voor het eerst haar omvangrijke en veelzijdige oeuvre uit de jaren 1930-1975 in onderlinge samenhang getoond. Op hetzelfde kaartje gelijk ook naar de Portugese Synagoge en de Hollandsche Schouwburg geweest. Leuk om dit deel van de stad eens wat beter te leren kennen.

Berlijn

Toen we de reis boekten een tijdje terug was het warm in Nederland, erg warm. Het leek me dus een aangenaam vooruitzicht, een paar dagen in Berlijn als het weer wat koeler zou zijn. Maar toen zag ik vorige week de weersvoorspelling, rond de 30 graden. Eek! Rustig aan dan maar. Te beginnen met de reis, zo’n eind met de trein is goed bevallen. Om 9 uur vertrokken we vanaf Amsterdam en half 4 stonden we op Hauptbahnhof. Nog beter dan naar Londen eind vorig jaar, omdat we niet hoefden over te stappen. Van mij mag heel Europa volgeplempt met snelle treinen.

Artis

Nora is met LCKV op pad, dus volgens traditie (nou ja, dit is het tweede jaar) kwam Abby gezellig bij mij logeren. Omdat we er beide al in geen tijden meer waren geweest, leek een bezoekje aan Artis me wel leuk. Gelukkig vond die kleine het ook een goed idee en zijn we met trein en tram afgereisd naar onze hoofdstad. Vooral de karpers waren een hit, in navolging van een stel Duitsers moesten die met de hand restjes van onze lunch gevoerd worden. Maar natuurlijk ook o.a. de tijgers, gorilla, olifanten en giraffen gezien. Na een behoorlijk lange dag hebben we in gezellig Leiden gegeten en is ze vanochtend weer door haar moeder opgehaald. Nu snel mijn koffer inpakken, morgenochtend met de trein naar Berlijn!

Hockey

Vanochtend vroeg opgestaan en naar de hockeyvelden gefietst. Niet mijn gebruikelijke hobby, maar Nora speelde een wedstrijd en dat leek me wel eens leuk om te zien. Ze wist niet dat ik kwam en begon enthousiast te zwaaien toen ze me zag. Daar doe je het toch voor. Heb haar na afloop geleend van haar moeder en getrakteerd op iets lekkers. Een ijsje was echt nog te koud, maar de Chocolate Company is op fietsafstand. Gezellig, lekker ouderwets met je benen in de fietstas, honderduit vertellen en liedjes zingen. Leuke leeftijd is dit! Ben nu wel ietwat in de war, zo vroeg wakker te zijn op zaterdag..

Russian Circles

Bloedheet deze zondagavond, dus we drinken eerst nog even wat op een terrasje voor we Patronaat betreden. Daardoor dus eerste voorprogramma Brutus gemist, we pakken nog wel een stukje van Sumac mee. En dan is het tijd voor de heren van Russian Circles. Het is altijd een beetje tricky, een band zonder zanger, wordt het niet saai live. Maar daar is vanavond echt geen sprake van, wat een superstrak optreden is dit!

Zie Setlist.fm voor het gespeelde. De headerfoto is schaamteloos gejat van Rob Sneltjes via de review op nmth.nl, mijn foto’s waren niet supergoed gelukt vrees ik.

Vuur

Net terug uit Amsterdam voor het optreden van VUUR. De band van/met Anneke van Giersbergen doet een kleine Nederlandse tour en sloot die vanavond af in de kleine zaal van de Melkweg. Altijd een feestje om Anneke aan het werk te zien, nu ter promotie van een erg fijne heftige plaat en duidelijk plezier in het werk. De setlist bevatte uiteraard veel werk van In This Moment We Are Free – Cities, aangevuld met tracks van The Gathering, Ayreon en een prachtige akoestische cover van Like A Stone (Chris Cornell/Audioslave). Na afloop met een dikke smile weer in de trein naar huis gestapt.

Flickr

En toen was er nieuws over fotosite Flickr, namelijk dat ze overgenomen zijn door het mij onbekende Smugmug. Hoewel ik al een tijdje twijfelde of ik er nog wel wilde blijven, of zou overstappen naar een alternatief, wacht ik het nu nog even af. Volgens ingewijden zijn de mensen van Smugmug Goeie Mensen, met Goeie Bedoelingen, dus ik heb hoop dat er weer in Flickr geïnvesteerd zal worden en aan de site en app ontwikkeld kan worden. Op Hacker News geven de nieuwe eigenaren antwoord op prangende vragen. Wordt vervolgd. Hopelijk.